Om bågskytte

Nybörjarverksamhet

Bågskytte är en idrott som passar alla, gamla som unga, tjejer som killar, vilket gör det till en idrott som hela familjen kan glädjas åt.

Vi introducerar nya medlemmar i klubben löpande under året. Är du intresserad av att bli medlem och börja med bågskytte hos oss, så hittar du information om hur du går till väga här: https://ifulvarnabsk.klubbenonline.se/information-och-medlemskap

Då det är svårt att veta vilken bågskytteutrustning som passar, innan skytten har tränat upp styrka och en stabil grundteknik, råder vi våra nya medlemmar att nyttja de bågar och pilar som klubben tillhandahåller.

Bågtyper
Långbågen är en klassisk rak träbåge och har sedan långt tillbaka i tiden används till jakt och i strid. Förr tillverkades bågen ofta av idegran, idag finns flera olika slags trä- och glasfiberlaminat.

Rekurvbågen är till formen böjd i sina ändar och tillverkas av trä, alternativt olika syntet- samt glasfiberlaminat. Rekurvbågen kan skjutas i två olika format, som klassisk-båge utan extra hjälpmedel eller som fristils-båge (Olympisk), där det är tillåtet med sikte, stabilisatorer samt dragindikatorer.

Compoundbågen är den senaste i utvecklingen. Genom ett system av hjul och kablar kan man minimera dragstyrkan i förhållande till den utvunna effekten. Detta gör att pilarna går snabbare och i en rakare bana.

Tävlingsformer
Taveltävlingar inomhus skjuts mot en 10-ringad tavla på avstånden 12m eller 18m alternativt 25m. Taveltävlingar utomhus skjuts mot en 10-ringad tavla på avstånd mellan 30m och 90m.

Fälttävlingar skjuts i olika terräng på 24 mål med 5-ringade tavlor där avstånden varierar mellan 5m och 60m beroende på tavelstorlek samt klass. En av banorna består av mål där avstånden är kända. På den andra banan ingår avståndsbedömning som en del av tävlingsmomentet.

Jakttävlingar består av 30 mål med olika djurfigurer där minimiavståndet är 5m och maxavståndet varierar mellan 50m och 60m beroende på djurstorlek och skjutklass. Avstånden är alltid okända. 3 pilar får skjutas mot varje mål, men endast den första träffen i figuren ger poäng.

3D tävlingar består av 30 mål med tredimensionella djurfigurer som placeras på avstånd mellan 5m och 45m beroende på klass. Avstånden är okända. Endast en pil får skjutas mot varje mål.

Jakt med pil och båge på levande djur är inte tillåten i Sverige.

För mer utförlig information om bågskyttesporten hänvisar vi till Svenska Bågskytteförbundets hemsida, https://www.bagskytte.se/.